Kitaplar | Konular | Kalplerin Keşfi

Dünyâ Alimlerinin Cezasi

Dünya âlimleri» ile bilgiden amaçlari dünya menfâati olan ve ilim yolu ile sâdece dünyalilar katinda rütbe ve söhret kazanmak pesinde olan kötü âlimleri belirtmek istiyoruz.

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Kiyamet Günü en agir azaba çarptirilacak olan kimse, Allah\'in ilminden kendisine fayda bagislamadigi âlimdir.\"



Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Insan, ilmî iie amel etmedikçe âlim olamaz.\"




Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

«? Ilim ikidir: Biri sözde dile gelen ilimdir, bu Allah\'in insanlara bagislad
igi açik delildir. Öbürü kalb ilmidir ki, fayda veren ilim budur.»




Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Âhir zamanda câhil ibadetliler iie fasik âlimler çogalir.\"




Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Âlimlere üstünlük taslamak, aptallar ile çatismak ve halkin dikkatlerini üzerinize çekmek maksadi ile ilim ögrenmeyiniz. Böyle yapanlarin yeri cehennemdir.\"

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Kim bildigini kendisine saklarsa Allah onun agzina atesten gem vurur.\"



Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Ben sizin hesabiniza deccaldan baska, fakat ondan daha korkunç bir seyden korkuyorum.» Sahâbeleri (Nedir o) diye sorarlar. Peygamber\'imiz onlara yoldan çikaran imamlardan korkuyorum.\" cevabini verir.




Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

«? Kim bilgice gelisir, fakat hidâyet yönünden gelismezse, günden güne Allâh\'dan daha da uzaklasir.»



Hz. Isâ (A.S.) buyurur ki; «Ne zamana kadar saskinlar ile düsüp kalktiginiz halde istikametini kaybetmislere yol göstereceksiniz!»

Buraya kadar naklettiklerimiz ile diger deliller, ilmin öneminin çok büyük oldugunu ve âlimin ya ebedi bir helak ile veya ebedî saadet ile karsi karsiya oldugunu, ilme dalan elimin sâadete eremedigi takdirde kendine kurtulusu haram kildigini gösterir.

Hz. Ömer buyurur ki; «Bu ümmet hesabina en korktugum sey, münafik âlimdir.» Dinleyenler «münafik âlim nasil olur» diye sorarlar. Hz. Ömer onlara. «Lâfla bilgili, fakat kalbi ve ameli câhil kimsedir» diye cevap verir.

Hasan-ül Basrî buyurdu ki: «Âlimlerin bilgisini ve hikmet sahihlerinin incilerini biriktirdigi halde tatbikatta aptallarin çigirindan gidenlerden olma.»

Adamin biri Hz. Ebû Hureyre\'ye «ilim ögrenmek istiyorum, fakat bir yandan da ona ihanet etmekten korkuyorum» der. Ebu Hureyre da ona «ilimden uzak kalmak, ona ihanet etmeye kâfidir» buyurur.

Ibrahim Ibni Uyeyne\'ye «En uzun pismanlik çekenler kimlerdir» diye sorarlar. O da «Dünyada nankörlere iyilik edenler, ölürken de sapik âlimler» diye cevap verir.

Halil Ibni Ahmed buyurur ki; «Insanlar dört çesittir:

1 ? Anlar ve anladiginin farkindadir. Iste bu âlimdir, ona uyunuz.

2 ? Anlar, fakat anladiginin farkinda degildir. Bu da uykudadir, onu uyandiriniz.

3 ? Anlamaz, fakat anlamadiginin farkindadir. Bunun yol göstermeye ihtiyaci vardir, ona yol gösteriniz.

4 ? Anlamaz, fakat anlamadiginin da farkinda degildir. Iste bu câhildir, ondan uzak durun.»

Süfyan-üs Sevrî buyurmus ki; «Ilim ameli cagirir, eger çagriya uyarsa (ilim kalir), uymazsa göçer.»

Fudayl Ibni Iyaz buyurdu ki; «Ben üç kimseye acirim:

1 ? Bir kavmin, sonradan düsmüs ulusuna.

2 ? Bir kavmin sonradan fakir düsmüs zenginine,

3 ? Dünyanin oyuncagi olmus âlime»

Hasan-ül Basri der ki, «Âlemlerin en büyük cezasi, kalblerinin ölmesidir. Kalblerî ölmesi de âhiret ameli ile dünyayt istemekdir.»

Sairin biri bu konuda der ki:

«Sasarim hidâyeti delâlet ile degistirene.

Dünyasini dini karsiliginda satin alan kimseye daha da sasarim.

Bunlarin her ikisinden de daha sasirticisi.

Dinini baskasinin dünyasi ugruna satandir.

Bu her ikisinden de acayiptir.»

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Âlim öyle agir bir azaba çarptirilir ki, çektigi azabin siddetinden dolayi ilgileri uyanan cehennemlikler onu görmeye gelirler.\"

Bununla sapik âlimi kasdetmistir.

Usame Ibni Zeyd buyurur ki; «Peygamber\'imizin söyle buyurdugunu duydum:

«? Kiyamet Günü bir âlim getirilerek cehenneme atilir. Kalin bagirsaklari disari sarkar ve esegin dolap çevresinde dönmesi gibi onlarin etrafinda döner. Bu hâlini görmeye gelen diger cehennemlikler «Ne oldu sana» diye sorarlar. Âlim de onlara «Dünyada iken iyiligi emreder, fakat kendim yapmazdim. Buna karsilik kötülügü yasaklar, fakat kendim islerdim» diye cevap verir.»


Âlimin isledigi günaha karsilik, katmerli bir azaba çarptirilmasi, bilerek günah islediginden dolayidir. Bu yüzden Ulu Allah;





«Hiç süphesiz, münafiklar cehennemin en alt katindadirlar» buyuruyor.

(Nisa - 145)

Çünkü onlarin hakki inkâr etmesi bilerektir. Yine Ulu Allah yahudileri hiristiyanlardan daha kötü ilân etmistir. Oysa ki, onlar Ulu Allah\'a ogul yakistirmamislar ve «o üçün üçüncüsüdür» dememislerdir. Fakat onlar, Ailâh\'i bile bile inkâr etmislerdir. Nitekim Ulu Allâh (C.C.) buyuruyor ki:



«? Kendilerine kitap verdiklerimiz O\'nu (Muhammed\'i) çocuklarini bilir gibi bilirler Fakat onlarin bir gurubu bile bile gerçegi saklarlar»

(Bakara - 146)



Ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:





\"Onlara kendi ellerindeki kitabin tasdik edeni olarak Allah tarafindan bir kitap geldiginde ? ki daha önce kâfirlere karsi feth dilerlerdi? (bu defa) kendilerine bildikleri gelince inkâr ettiler. Hic süphesiz Allâh\'in laneti kâfirlerin üzerinedir.\"
(Bakara - 89)

Ulu Allah (C.C.) Bel\'am Ibni Baura kissasi hakkinda buyuruyor ki:





\"Onlara, kedisine âyetlerimizi bildirdigimiz halde onlardan siyrilarak seytana uyan ve azginlardan olanin haberini anlat.\"

(A´raf - 175)

Az ilerde Ulu Allah Bel\'am için söyle buyuruyor:





«? O üzerine varsan da kendi haline biraksan da dilini çikarip soluyan bir köpek gibidir.»


(A´raf - 175)



Iste günâha dalmis âlim de böyledir. Cünki Bel\'am Allah\'in kitabini biliyordu. Buna ragmen azgin arzulara dolarak köpege benzetildi. Âyet demek istiyor ki. «O hikmeti bilsin bilmesin, ferketmez. Her iki durumda da azgin arzulara bulasir.»

Hz. Isâ (A.S.) buyurur ki; «Kötü âlim, nehrin agzinda düsüp onu kapatan kaya
gibidir, ne kendisi suyu içer ve ne de bitkilere ulasmasina meydan verir.»


Konular