Kitaplar | Konular | Kalplerin Keşfi

Seytânin Düsmanligi

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor\' ki:

«? Kalbin iki türlü meyli vardir Biri melektendir, hayra yönelme ve hakki tasdik etmeyi telkin eder. Icinde bu temayülü bulunan kimse, bunu Allâh\'dan bilerek sükretsin. Digeri de düsmandandir, kötülüge yönelme, hakki yalanlama ve iyilikten alakoymayi tekin eder. Içinde bu temayülü bulan kimse de lanetlik seytandan Aliâh\'a siginsin.»



Arkasindan Peygamber\'imiz su âyeti okudu.

\"Seytan

«Seytan sizi fakirlikle korkutup çirkin çirkin seylere tesvik eder. Allah da lütfundan ve bagislamasindan birtakim vaatlerde bulunuyor. Allah\'in lütfu genistir. O herseyi bilendir.»

(Bakara - 268)


Hasan-ül Basrî buyurur ki; «Bunlar kalbde dolasan iki endisedir, endiselerin biri Allah\'dan, öbürü de düsmandandir. Allah endiselerini incelemeye tâbi tutularak ulu Allâh\'dan geleni yürütüp düsmandan (seytandan) gelene karsi koyana rahmet etsin.»

Câbir Ibni Ubeyde der ki. «Alâ Ibni Ziyad\'a, kalbimi rahatsiz eden kiskirtmalardan sikâyet ettim. Bana dedi ki, bu mesele hirsizlarin bir eve girmesine benzer, eger evde bir sey varsa orayla ilgilenirler, yoksa birakip giderler» buna göre demek ki, azgin nefsi arzulardan kurtulan kalbe seytan girmez.

Nitekim ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:






«? Ey seytan) Benim kullarimin üzerinde senin hiç bir nüfuzun olamaz»


(Hicr - 42).


Ö halde nefsinin azgin arzularina uyan herkes. Allâh\'in kulu degil, arzularinin kölesidir. Bu yüzden Allâh onu seytanin boyunduruguna mahkûm eder.

Ulu Allâh (C.C.) buyuruyor ki

:

\"Nefsinin azgin arzusunu ilâh edinen. Allâh\'in bile bile yoldan çikararak kulagini, kalbini mühürledigi ve gözüne perde çektigi kimseyi görmüyor musun? Onu Allâh\'dan baska kim hidâyete erdirebilir, hiç düsürmüyor musunuz?\"

(Casiye - 23).



Bu âyetten de anlasiliyor ki, nefsin asiri arzularini ilâh ve mebud edinmis o!an kimse Allah\'in kulu degil, arzularinin kölesidir.

Eu yüzden Amr Ibnül As (R.A.) Peygamber\'imize «Yâ Rasûlellah , seytan namazim ve Kur´ân okuyusumla benim arama giriyor» diye sikâyet edince Peygamber\'imiz de ona

«Bu seytandir, adina (Hitrib) denir, onu duyunca serrinden Allah sigin ve sol yanina üç defo tükür.»
Amr Ibnül Âs der ki; Ben de Öyle yaptim da Allah onu benden uzaklastirdi.»





Bir hadise göre «abdeste mahsus, bir seytan vardir, adi «velhan» dir, ondan Allah\'a sigininiz.»


Kalbe giren seytân kiskirtmasini; kiskirtma konusu olandan baska bir seyi zikretmek uzaklastirabilir. Cünki kalbe yeni bir sey dogdugu zaman, daha önce kaibde bulunan endise yok olur.

Lâkin Allâh ve O\'nunla ilgili seylerin disinda her sey seytana, yataklik edebilir. Bundan insani kurtaracak olan sey sirf Allah\'i zikretmek ve seytan için burada meydan bulunmadigini bilmektir. Her sey ancak ziddi ile tedavi edilebilir. Seytan kiskirtmalarinin ziddi da Allâh\'a siginarak O\'nun adini anmak, güç ve kuvvetten biri oldugunu itiraf etmektir. Iste «eûzu billahi minesseytanirracim ve lâ havle ve lâ kuvvete illâ billahi alîyil azim» cümlelerinin mânâsi budur. Bunu yalniz Allah\'in zikri etkis\'i altina giren takva sahibleri basarabilir. Seytan ancak sikinti ve saskinlik anlarinda, bu kimselerin cevresinde hirsizlik yolu ile dolasir.

Nitekim Ulu Allâh (C.C.) buyuruyor ki:





«? Takva sahibleri seytan tarafindan bir kiskirtmaya ugradiklari zaman Allah\'i hatirlarlar, bir de bakarsin ki, her seyi görüvermislerdir»


(A´raf - 201)


Ulu Allâh (C.C.) buyuruyor ki:









«? De ki, insanlarin Rabb\'ine, insanlarin hükümdarina, insanlarin Ilâhina kiskirtici ve çekingen seytanin serrinden siginirim» (Nas - 1 - 4)


mealindeki âyetleri açiklarken Mücahid der ki, «Seytan kalb üzerine uzanmistir. Allah\'in adi zikredilince büzülür, toparlanir, Allâh\'dan gaafil olundgu zaman da yayilir. Isigin karanligi, gecenin gündüzü kovmasi gibi Allah\'i zikretmek seytan kiskirtmasini kovar Bu ikisinin zid olusu yüzünden Ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:





«? Seytan onlari nüfuzu altina alarak Allah\'i hatirlamayi onlara unutturmustur.» (Mücadele - 19)



Enes Ibni Mâlik\'in rivayet ettigine göre, Peygamber\'imiz (S. A.S.) buyuruyor ki:

«? Seytan hortumunu insanoglunun kalbi üzerine koymustur. Eger insanoglu, Allah\'in adini zikrederse büzülüp geri çekilir. Eger Allâh\'i zikretmeyi aklindan çikarirsa kalbini kavrar.»




Ibni Vezzah söyledigi bir hadisde der ki: «insan kirk yasina geldigi halde tevbe etmemisse seytan eli ile onun yüzünü oksar» ve «Babam hakki için, kurtulusa eremeyenin yüzü» der.

Arzular insanin et ve kanina karismis oldugu gibi seytanin nüfuzu da onun kanina etine sizar ve kalbini çepeçevre kusatir.

Nitekim Peygamber\'imiz buyuruyor ki:

«? Seytan insanoglunun kan yollarinda dolasir. O halde açlikla onun yollarini darlastiriniz.»



Cünki açlik asiri arzulari kirar, seytanin sizma yollari ise asiri arzulardir. Nefsin asiri arzulari ise, kalbi her taraftan kusatmislardir. Ulu Allah seytandan haber vererek söyle buyuruyor:


\"16.

\"Sonra

\"Sonra (onlarin) önlerinden arkalarindan, saglarindan sollarindan onlara sokulacagim ve sen, çoklarini sükredenlerden, bulmayacaksin.\"

(Allah) buyurdu: \"Haydi, sen, yerilmis ve kovulmus olarak oradan çik. And olsun ki,onlardan sana kim uyarsa, (bilin ki) sizin hepinizden (derleyip) cehennemi dolduracagim.\"


(A´raf - 16 - 17)



Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Seytana ademoglunun yolu üzerine birkaç defa dikildi. Bir defasinda ona karsi Islâm yolu üzerine dikildi ve «Kendi dinini, atalarinin dinini birakip müslüman mi olacaksin» dedi. Ademoglu onun sözüne bakmadi, müslüman oldu.

Bir keresinde de hicret yolu üzerine dikilerek ona «Kendi yerinden ve gögünden ayrilarak göc mü edeceksin» dedi. Âdemoglu onun sözüne bakmayarak göc etti. Arkasindan cihâd yolu üzerine dikilerek «nasil cihada çikarsin? O canini ve malini yok etmek demektir, çarpilirsin, öldürülürsün ve kadinlarin baska kocaya varir ve malin bölüsülür» dedi. Âdem­oglu yine onun dediklerine uymayarak cihad etti.




Peygamber (S.A.S.) buyurdu ki:


\"Kim bu amelleri islerse Allah\'in onu Cennete koymasi kesindir.»


Konular